Kookboek Review: Terug naar mijn Roti van Ramon Beuk

Boekcover Terug naar mijn Roti

Vandaag wil ik graag een van mijn favoriete kookboeken met jullie delen. Namelijk Terug naar mijn Roti van Ramon Beuk.

Kookboek of reisverslag?

Eigenlijk dekt het woord kookboek niet helemaal de lading. In de tweede helft van Terug naar mijn Roti staan recepten. De eerste helft van Terug naar mijn Roti is een reisverslag van de reis die Ramon Beuk in Suriname maakte. Deze reis is destijds ook vastgelegd door middel van een reisprogramma met de naam Terug naar mijn Roti op de NCRV. Kort gezegd, Ramon Beuk is opgegroeid in Suriname maar is er lange tijd niet geweest. Tijdens deze reis is hij voor het eerst in 28 jaar weer terug in Suriname. Hij gaat het hele land door, op zoek naar de geschiedenis van zijn eigen familie. Maar ook bezoekt hij allerlei bevolkingsgroepen om hun cultuur en eetgewoontes te ontdekken.

Herkenbaar

Terug naar mijn Roti stamt uit 2011 maar toen de serie in 2013 op televisie herhaalt werd smulde ik ervan omdat ik in dezelfde periode met mijn familie ook in Suriname ben geweest. Mijn vader is net als Ramon Beuk in Suriname geboren en opgegroeid. Als dertienjarig jongetje kwam hij naar Nederland en pas in 2013 op zijn 61ste en dus 48 jaar later ging hij weer voor het eerst terug. Dit was een hele bijzondere reis en het was dan ook erg leuk om zoveel dingen te herkennen uit de serie Terug naar mijn Roti.

Collage recepten kookboek Terug naar mijn Roti

Favoriete recepten:

Er staat een verscheidenheid aan recepten in het boek. Traditionele Surinaamse recepten zoals Bara en Pom. Maar ook recepten waarbij Ramon Beuk een traditioneel recept een andere en moderne twist geeft. Dit werd door de locals niet altijd op prijs gesteld overigens.

Mijn favoriete recepten uit het boek zijn de bami, de kipkomkommer met Madame Jeanette en het Surinaamse draadjesvlees met Madame Jeanette aardappelpuree.

Ondanks dat Terug naar mijn Roti al een paar jaar oud is, is het boek nog steeds te verkrijgen bij bijvoorbeeld bol.com. Ik hoop oprecht dat er door het lezen van mijn review mensen die interesse hebben in de Surinaamse keuken en cultuur dit boek een kans willen geven. Ik weet zeker dat je er geen spijt van gaat krijgen.

Kende jij Terug naar mijn Roti al en houd je van de Surinaamse keuken?

About