Gezonde Nasi met superveel Groente

Gezonde nasi

Deze gezonde nasi is mijn go-to recept en ik eet het elke week wel een paar keer.

Eens in de paar weken maak ik een hele grote pan. Vries daar vervolgens een heleboel porties van in en ik heb weer voor een paar weken een supergezonde en lekkere maaltijd in een handomdraai tot mijn beschikking.

Je kan er zoveel groente in doen als je zelf wilt, welke groente dan ook. Ik maak zelf graag een combinatie van groente die ik eerst in de keukenmachine doe en dan eigenlijk samen met de kruiden de saus voor de nasi vormen. En groente die ik er later bij  doe en je dan in z’n geheel eet.

Wanneer ik een rijsttafel maak voor veel personen staat deze gezonde nasi ook vaak op het menu. Hij is vrij mild van smaak, mits er geen pepers inzitten natuurlijk. En je hebt meteen een gerecht op de rijsttafel staan waar lekker veel groente inzitten.

Deze gezonde nasi is ook zeer geschikt voor kinderen. De groente die zijn fijngemalen in de keukenmachine zien ze niet dus daar zullen ze waarschijnlijk niet over zeuren. Verder doe je er gewoon doorheen wat ze lekker vinden. Houden ze niet van maïs, dan doe je er gewoon iets anders voor in de plaats. Ik vind het zelf ook heel lekker om  2 Madame Jeanette pepers mee te bakken met de andere groenten en dan in de keukenmachine mee te vermalen. Dit maakt de nasi natuurlijk wat minder geschikt voor kinderen of mensen die niet van pittig eten houden. In dat geval laat je de Madame Jeanette gewoon lekker weg. Ook kan je er natuurlijk andere pepers doorheen doen, maar net waar je voorkeur naar uit gaat.

Op naar de ingrediënten (voor 1 hele grote pan gezonde nasi)

1 pak rijst van 400 gram (Ik gebruik meestal zilvervliesrijst, want het gezondst. Anders gebruik ik Surinaamse rijst, want het lekkerst. Surinaamse rijst gebruik ik eigenlijk alleen wanneer ik de nasi voor gasten op verjaardagen enzo maak)

Olie of boter om in te bakken

4 tenen knoflook of een grote eetlepel knoflookpuree

2 grote grofgesneden uien

1 grofgesneden prei of 1 zakje voorgesneden prei (ik gebruik dan meestal 200 gram maar meer kan ook)

3 grofgesneden paprika’s (de kleur maakt niet uit)

250 gram grofgesneden champignons (ik heb weleens meer geprobeerd maar dat maakte de uiteindelijke structuur van de nasi een beetje bleh)

1 bakje nasi kruiden

Sambal oelek naar smaak

Groot blik mais

Groot blik afgespoelde linzen

Zakje diepvriesdoperwten

Diepvries kousenband

Optioneel: 2 Madame Jeanette pepers (of andere pepers)

Aan de slag:

  1. Rijst koken. Kan ook de avond ervoor. Het is vaak zelfs wat lekkerder met ‘oude’ rijst omdat deze wat minder plakkerig is.
  2. Uien, paprika’s, prei en champignons grof snijden. Dan de uien in olie of boter glazig laten worden in een hele grote pan (ik gebruik altijd een grote soeppan)
  3. Dan de knoflook en de nasikruiden erbij op een middelhoog vuur en deze een paar minuten mee laten bakken met af en toe roeren.
  4. Paprika’s, prei en champignons in deze volgorde erbij met een paar minuten ertussen en af en toe roeren.
  5. Dit even laten sudderen, zeg een minuutje of 10.
  6. Dit mengsel kan dan in de keukenmachine (of pureren met de staafmixer als je geen keukenmachine hebt) wanneer het fijngemalen/gepureerd is kan het weer terug in de pan op een middelhoog vuur.
  7. Dan kan de rijst erbij. Daarna de afgespoelde linzen, de mail, de doperwten en de kousenband.
  8. Dit heel goed doorroeren en zorgen dat alle groente goed heet zijn geworden en dan is je nasi klaar.

Ik eet er zelf vaak alleen wat zuur bij, dus bijvoorbeeld augurk, ingelegde komkommer of oosterse tomatensalsa. Maar je kan er eigenlijk alles bij eten. Voor mijn kinderen bak ik er vaak wat vissticks bij of een gebakken eitje. Je kan er natuurlijk ook een lekker oosters groente, vlees of visgerecht bij eten zodat de nasi meer een bijgerecht wordt. Saté met pindasaus is ook superlekker bij deze nasi. Het is maar net wat je zelf lekker vindt en waar je trek in hebt.

Eet smakelijk!

 

 

About

1 Comment

  • Een WordPress commentator 16 april 2018 at 18:56 Reply

    Hoi, dit is een reactie.
    Om te beginnen met beheren, bewerken en verwijderen van reacties, ga je naar het Reacties scherm op het dashboard.
    Avatars van auteurs komen van Gravatar.

Leave a Comment